Wat is bridge?

Bridge is een kaartspel dat ook onder de noemer denksport geplaatst kan worden.
In wedstrijdbridge wordt bewust gestreefd naar het zo veel mogelijk uitschakelen van de factor geluk als uitkomstbepalend. Het spel vereist concentratie, geheugen, logisch denken en goede samenwerking tussen de partners.
Het spel wordt gespeeld door 4 spelers met een volledig spel van 52 kaarten.
Elke speler krijgt de naam van een windrichting: Noord, Oost, Zuid, West. Noord en Zuid spelen samen en vormen een paar, zij spelen tegen Oost en West, die ook samenspelen en een paar zijn.
Een paar kan ad hoc zijn, alleen voor deze wedstrijd, maar over het algemeen hebben bridgers vaste partners, die vaak jaren samenspelen. Een goed bridgepaar begrijpt en vertrouwt elkaar, zodat ze door middel van het bieden en het afspelen effectief communiceren om tot het juiste contract te komen en tot het juiste afspel om zo veel mogelijk slagen te maken.
De spelregels van bridge zijn relatief eenvoudig, hierna een korte samenvatting.
De spelers zijn om de beurt gever. De gever schudt en deelt de kaarten een voor een, te beginnen bij de speler links van de gever, met de klok mee totdat iedere speler 13 kaarten heeft.
Een spel bestaat uit twee fasen: eerst het bieden en daarna het uitspelen.
Het bieden start bij de gever en gaat met de klok mee.
Ieder bod moet hoger zijn dan het vorige. Het bieden eindigt als allen passen of als na een bod driemaal gepast wordt.
De speler van het paar die als eerste de speelsoort heeft geboden wordt de 'leider', zijn partner wordt de 'dummy' of 'blinde'.
Det hoogste bod heet het contract en bepaalt of er een troefkleur is en het aantal slagen dat de 'leider' in de speelronde ten minste moet zien te maken.
Het uitspelen gaat met de klok mee. De speler links van de leider komt uit, na de uitkomst legt de dummy zijn kaarten open op tafel. De leider geeft bij iedere slag aan welke kaart de dummy speelt.
De hoogste kaart wint de slag en de speler van deze kaart komt uit voor de volgende slag.
Bekennen moet, als een speler de kleur niet heeft, mag hij troeven of een andere kleur bijleggen.
Als alle 13 slagen gespeeld zijn, wordt de score opgemaakt aan de hand van het aantal slagen die de leider gemaakt heeft.
Bridge Club Sint-Truiden
facebook | Home | Info | Uitslagen | Bestuur | Statuten | Verslagen | Mededelingen | Multimedia | Reglement | Clubblad | Contact | Disclaimer
Design JWLS © 2018